Welkom

Van harte welkom op Diesels weblog! Wij zijn Harry en Suzanne en wonen in een dorpje onder de rook van 's-Hertogenbosch. Wij zijn de trotse eigenaars van een hele lieve labrador. Zijn naam volluit is Brittany's Diesel van de Waterrakkers. Hij is geboren op 2 maart 2007. Na een hele leuke tijd met zijn broer en 9 zusjes is hij op 24 april 2007 bij ons komen wonen.

Uitslagen G&GB
19-04-2009 HSV Tiel - 295,5 punten (U) 1ste, 4 steden
16-05-2009 KC OSS - 260 punten (U) 2de, diploma/examen

Uitslagen G&G1
13-12-2009 KC OSS - 303 punten (U) 1ste, clubexamen
21-03-2010 KC OSS - 282 punten (U) 3de, diploma/wedstijd

PitaPata Dog tickers

dinsdag 8 mei 2007

Giarda?

Gisteren moest ik met Diesel naar de dierenarts voor zijn tweede enting. Na alles wat hij in zijn jonge leventje al heeft meegemaakt (spuitje & thermometer in z'n puppykont) dacht ik eigenlijk dat Diesel niet mee naar binnen wilde. Dat had ik dus verkeerd gedacht want meneer vond het maar wat interessant en liep met grote passen en zijn staart fier omhoog naar binnen toe!
Omdat hij diaree heeft gehad heeft de dierenarts hem nog eens onderzocht. Alles was verder in orde en ook zijn gewicht van 8.2 kg vond de dierenarts goed. Ik vertelde dat Diesel (toen de antibiotica kuur erop zat) weer niet zo goed at en dat de eerste drol altijd hard is en dat er daarna van die zachte poep meekwam. (zo zacht dat je hem niet op kunt pakken). Hij vroeg mij of ik hem ontwormd had (ja dus) en had het toen over Giarda. Daar had ik nog nooit van gehoord. Dus heb ik het op internet opgezocht!
Giarda is een ééncellige parasiet die leeft in uitwerpselen en besmet water. Zodra ze in het lichaam komen leven ze in de wand van de dunne darm en verhinderen daar de opname van voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen & vetten. De aanwezigheid van deze parasiet heeft geen gevolgen voor de hond en verdwijnt meestal vanzelf. De diagnose is vaak moeilijk vast te stellen en de poep moet meestal een paar keer gecontroleerd worden. (dat is bij Diesel niet gebeurd overigens).
Als het zo is dat er Giarda in de dunne darm zit dan is grondige bestrijding noodzakelijk aangezien de besmetting ook op mensen kan worden overgebracht. (iek). Dus heeft de dierenarts toch maar weer tabletten voorgeschreven dit keer krijgt Diesel 8 tabletten Panacur KH 250 mg. Hier moet hij een keer per dag, anderhalve tablet van innemen. De kuur duurt 5 dagen.
Het is dus niet zeker dat Diesel dit heeft maar volgens de dierenarts kan deze kuur absoluut geen kwaad en hij vond het zeker de moeite waard om dit te proberen! Ik hoop van harte dat we hierna dan ook het hele poep verhaal kunnen afsluiten!

Ik krijg er namelijk het schijt van!

1 opmerking:

Anoniem zei

Nino heeft ook nog steeds die zachte poep. Meestal begint het goed en het eindigt met kleine zachte lichte poep. Misschien is het voor Nino ook wel handig om aan de Panacur te gaan (dat gebruik ik ook voor de konijnen als ze darmprobelemen hebben). Ik zal morgen mijn dierenarts ook eens bellen.

Photobucket